Το γνωστό πρόβλημα στα καντράν του Ε30 να μην λειτουργεί ο χιλιομετρητής οφείλετε στα γρανάζια του που είναι λαστιχένια και με τα χρόνια και την ζέστη κόβονται τα δοντάκια του. Εδώ θα εξηγήσουμε με φωτογραφίες πως να εντοπίσουμε το πρόβλημα και να αλλάξουμε αυτά τα γρανάζια.
Για την συγκεκριμένη δουλειά θα χρειαστούμε δύο ίσια κατσαβίδια, ένα λεπτό και ένα χοντρό, και ένα σταυροκατσάβιδο με μυτερή μύτη.
Για αρχή θα πρέπει να αφαιρέσουμε το καντράν από το ταμπλό, για να γίνει αυτό ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα.
Αφαιρούμε τις τρεις πλαστικές ασφάλειες που μοιάζουν με βίδες και συγκρατούν την επένδυση κάτω από το τιμόνι χρησιμοποιώντας το χοντρό ίσιο κατσαβίδι, αυτές ξεκλειδώνουν περιστρέφοντας τις ώστε η σχισμή να είναι κάθετα.
Μετά αφαιρούμε την ασφάλεια που έχει κάτω από την κολόνα του τιμονιού, την συγκεκριμένη ασφάλεια δεν έχω δει κανένα Ε30 στην ζωή μου να έχει την γνήσια οπότε αφαιρείτε ανάλογα με το τι ασφάλεια έχει το δικό σας...
Αφήνουμε την επένδυση να κρέμεται, δε χρειάζεται να την βγάλουμε
Μετά βάζουμε το χέρι μας κάπως έτσι
για να εντοπίσουμε δύο στρογγυλές βίδες που ξεβιδώνουν με το χέρι, η μία είναι δεξιά από την κολόνα του τιμονιού και μία αριστερά. Η βίδες είναι αυτές
και εδώ αφαιρεμένη
Μετά αφαιρούμε αυτό το πλαστικό τραβώντας το με κλήση κάπως έτσι
Μετά αφαιρούμε τις έξι βίδες που συγκρατούν το πλαστικό πλαίσιο του καντράν χρησιμοποιώντας το σταυροκατσάβιδο
και το αφαιρούμε κάπως έτσι
Μετά ξεβιδώνουμε τις δύο τελευταίες βίδες που συγκρατούν το καντράν χρησιμοποιώντας το σταυροκατσάβιδο
Μετά τραβάμε με κλήση κάπως έτσι το καντράν και το αφήνουμε εκεί για να βγάλουμε τις φύσες του
Οι φύσες είναι δύο, μία δεξιά και μία αριστερά και ανάλογα το μοντέλο μπορεί να υπάρχει και τρίτη στην μέση οριζόντια. Και οι τρεις είναι ίδιες αλλά έχουν διαφορετικό χρώμα για να μην τις μπερδέψεις. Αφαιρούνται αφού ξεκλειδώσουμε την ασφάλεια τους με το ίσιο λεπτό κατσαβίδι κάπως έτσι
και την τραβάμε προς τα πάνω με το ίδιο κατσαβίδι
Μετά βγάζουμε το καντράν γυρίζοντας το στο πλάι κάπως έτσι
Το επόμενο βήμα μας είναι να αφαιρέσουμε από το καντράν το ταχύμετρο ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα
Ξεβιδώνουμε τις βίδες στο πίσω μέρος του καντράν χρησιμοποιώντας το σταυροκατσάβιδο
Προσοχή δεν ξεβιδώνουμε προς το παρόν τις εφτά πιο λεπτές βίδες που είναι στο πάνω μέρος του καντράν
Μετά τραβάμε προσεχτικά το πίσω μέρος του καντράν, θέλει λίγη δύναμη και να το τραβάτε όσο γίνετε πιο ίσια γιατί πρέπει να ξεκουμπώσουν κάτι ακροδέκτες
και παίρνουμε στα χέρια μας αυτό
Μετά αφαιρούμε τις τέσσερις λεπτές βίδες που συγκρατούν το ταχύμετρο χρησιμοποιώντας το σταυροκατσάβιδο, είναι αυτές που δεν ξεβιδώσαμε πιο πάνω
και τραβάμε προσεχτικά και ίσια τον χιλιομετρητή για να ξεκουμπώσει από τους ακροδέκτες του
Μετά γυρνάμε στο πλάι το ταχύμετρο και αφαιρούμε δύο βίδες που συγκρατούν ένα διαφανές καπάκι που κρατάει τα γρανάζια στη θέση τους χρησιμοποιώντας το λεπτό ίσιο κατσαβίδι
και αφαιρούμε το καπάκι
Τώρα έχουμε μπροστά μας τα γρανάζια που έχουν το πρόβλημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις έχει χαλάσει το μικρό με τα 12 δόντια, στην συγκεκριμένη περίπτωση έχει φύγει από τη θέση του και έχει μαγκώσει εδώ που δείχνει το κατσαβίδι
και έχει κοπεί ένα δόντι από το κόκκινο γρανάζι
και εδώ είναι το μικρό γρανάζι
Μετά αφαιρούμε και τα άλλα τρία γρανάζια προσεχτικά τραβώντας τα προς τα πάνω
και τα ελέγχουμε να δούμε αν έχουν όλα τα δόντια τους.
Αφού βρούμε πια γρανάζια έχουν πρόβλημα μετράμε πόσα δόντια έχουν (μάλλον πόσα θα έπρεπε να έχουν), πάμε στο
http://www.odometergears.com/bmw.html\
και παραγγέλνουμε αυτά που χρειαζόμαστε, είναι λίγο ακριβά αλλά δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, έχει και προσφορά αν τα αγοράσεις και τα τέσσερα πακέτο.
Blitzkri3g έγραψε:
ΠΡΟΣΟΧΗ! ΜΗΝ προσπαθησετε ν αφεραισετε τον αξονα στον οποιο πανω βρισκεται το 12αρι το μικρο γραναζι.Αν φυγει απ την θεση του θα κανουμε ζημια στον μηχανισμο!
Επισης με ενα μικρο δοχειο με πεπιεσμενο αερα περναμε τον μηχανισμο με προσοχη για να διωξουμε τυχον σπασμενα κομματακια απ τα σπασμενα γραναζια! Αν δεν το κανουμε το πιο πιθανο ειναι να ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΤΟ ΚΟΝΤΕΡ! Το βημα αυτο χρειαζεται ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ!
johchro έγραψε:
Θα ήθελα να κάνω μια προσθήκη όσον αφορά την επισκευή χιλιομετρητή. Όταν βγάζουμε (το σπάμε,δεν βγαίνει αλλιώς) το γραναζάκι το 12άρι, πάνω στον άξονα μένει πίσω ένα σιδεράκι το οποίο δεν μας επιτρέπει να βάλουμε το γρανάζι αυτό που έχουμε παραγγείλει. Αυτό λοιπόν το σιδεράκι πρέπει να φύγει από εκεί και να κουμπώσουμε το γρανάζι. ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε καμία περίπτωση δεν το τραβάμε για να βγει διότι και θα κάνουμε ζημιά και δεν θα κάνουμε δουλειά. Ο σωστός τρόπος είναι να πάρουμε πένσα ή (κόφτη καλωδίων) και να το κόψουμε σιγά σιγά. (Εννοείται ότι αν χρησιμοποιήσουμε πένσα θα το κόψουμε με το αιχμηρό μέρος αυτό που έχει για να κόβουμε καλώδια). Κόψτε σιγά σιγά το σιδεράκι γύρω γύρω χωρίς να εφαρμόζετε τρελή δύναμη (μην κόψουμε και τον άξονα μαζί..). Θα κοπεί πιο εύκολα απότι φαίνεται. Αφού το αφαιρέσετε τελείως τότε ξεβιδώστε το πίσω μέρος του μοτέρ (2 βιδούλες) και βγάλτε το καπάκι. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε να κρατήσετε κόντρα τον άξονα καθώς θα πιέζετε να μπει το γραναζάκι μέσα για να μην γίνει καμιά ζημιά. Αφού πατήσει καλά το γραναζάκι είμαστε έτοιμοι για συναρμολόγηση όπως αναφέρει και ο Geomar.
Για να τα ξαναβάλουμε όλα στη θέση τους ακολουθούμε την αντίθετη φορά του diy
Για το συγκεκριμένο DIY χρησιμοποιήθηκε το Ε30 του παντελή (action man), η πυλωτή, τα εργαλεία και η φωτογραφική του Βασίλη (billdj) και ο πολύτιμος χρόνος μου